VERWONDERD
06.03.2009 - 02.04.2009
kopie
uitnodiging :
klik hier
KRIST DEMASURE
Krist Demasure mag dan al een fotografische opleiding
doorlopen hebben, hij laat zich zeker niet door het medium
binden tot een vaste samenwerking. Van hem zijn er dus
evenzeer installaties en voorwerpen als er fotowerken zijn,
als hebben deze laatste wel de bovenhand.
Fotografie omwille van het paradoxale karakter, het
enerzijds bogen op de reputatie van meest waarheidsgetrouw
medium en het dat anderzijds allerminst zijn. Zijn ultieme
waarheid is een onzekerheid waar velen te weinig weet van
hebben en waar hij wel eens mee speelt. Hij verrast graag
met beelden die iets anders voorstellen dat wat ze in
oorsprong zijn en doet dat door associatie, separatie of
door de impact van hercontextualisering.
Nieuw in zijn werk is dat dit ook gebeurt door het wegnemen
van de scherpte en daarmee het verwijderen van een teveel
aan details die afleiden van de kern van het beeld.
Zijn werkwijze kenmerkt zich door een het intuïtieve,
waarbij hij een idee pas loslaat als het rijpingsproces
achter de rug is en dat binnen het strikte tijdskader dat
vooraf gaat aan een tentoonstelling.
Zijn ruimtelijke ingesteldheid en overtuiging maakten de
installatie "Kuifje bij Marie Curie" mogelijk, een
installatie in de kapel van een vroeger bejaardenhuis, de
eerste stek van het CJK. Na de bezoekers op een zachte bodem
van witte bont comfortabel gewiegd te hebben, kregen ze een
visuele koude douche van bedenkingen rond ouderdom, jeugd,
lichaam en schoonheid.
Werken zoals "Voorbehouden" en "[T]Rauw" zorgden in vroegere
tentoonstellingen in het CJK voor heel wat consternatie en
een ronduit oncomfortabel gevoel bij enkele mensen. De vage
grens tussen een te ver gaan enerzijds en het spel met
elementen als censuur of onwennigheid kon de toeschouwer
telkens weer opzadelen met vragen die niet beantwoord
werden.
Krist blijft herscheppen, maar nieuw is de toevoeging van
recent genomen beelden, van het selecteren van de
melancholie uit de werkelijkheid.
LIEN SERGEANT
Lien
Sergeant toont zwart-wit foto’s met één kleurfoto als
uitzondering. Hier staat geen specificiteit centraal, maar
een universele essentie.
De
foto’s van Lien Sergeant focussen ondermeer op verstilde
stedelijkheid en de onopvallende, vergeten plaatsen in
grootsteden. Een stilte die in contrast staat met de
snelheid van de stad. Tijd en ruimte worden er concreet
‘gevangen’ en tegelijkertijd toch weer geabstraheerd.
Door
stil te staan in het nu - het moment - licht de essentie
sneller op dan tijdens een onbewuste dagelijkse gehaastheid.
Het roerloze beeld en de zorgvuldig gekozen kadrering worden
meer dan eens verstoord door een klein ‘toeval’: een
vergeten verkeerspaaltje, een prop papier,
herkenningoproepend maar ondefinieerbaar.
MARIANNE STEVENS
Marianne
Stevens tekent eens te meer voor de curatele van deze
tentoonstelling. Haar sobere, gedreven plaatszetting van de
werken en uiteraard ook de keuze van de kunstenaars is
kenmerkend voor haar werk als curator. Zij is echter ook
bescheiden aanwezig in de projectiekamer met het werk
‘Engel’ en in de torenkamer met de installatie Atlantis :
een rioolrooster met daarachter een gevangen zee van waaruit
de stemmen van de kinderen van Atlantis weerklinken.
Tweemaal een cameo binnen deze ingetogen tentoonstelling.
tentoonstelling VERWONDERD : van 5 maart tot 2 april 2009 -
CJK
|